Teravih namazı cemaatle nasıl kılınır?

Selamun aleyküm ben teravih için camiye gidiyorum ama imamla birlikte nasıl kılacağımı tam bilmiyorum. İmam bazı yerlerde susuyor bazı ayetleride okumuyor bir de teravih namazı evde kılınması caiz midir?

Aleykum Selam Değerli Kardeşimiz;
Cemaatten her biri imama uymaya niyet eder, meselâ "Niyet ettim teravih namazını edaya, uydum şu imama" diye niyette bulunur.
Sonra imam, ellerini kaldırır, aşikâre "Allahü Ekber" diye namaza başlar. Cemaat de ellerini kaldırarak gizlice "Allahü Ekber" deyip imam ile beraber namaza başlarlar. Hepsi de "Sübhanekellahümme..." yi gizlice okurlar, sonra cemaat susar. İmam gizlice "Eüzü" ve "Besmele" okur, kıraatte bulunarak namazı kıldırır.
Cemaat, tekbirleri gizlice alırlar, imam, rükûdan kalkarken aşikâre “SemiAllah'ülimen hamideh" ve gizlice:
“Rabbena ve lekel hamd" deyince cemaat da gizlice yalnız "Allahümme Rabbena ve lekel hamd" yahut "Rabbena lekel hamd" derler. Ve imam ile beraber gizlice rükûda üçer kere "Sübhane rabbiyel azim" secdelerde de, üçer kere "Sübhane rabbiyel a'lâ" derler.
İmam ile cemaat, birinci ka'delerde (oturuş)  "Tahiyyatı" “Salli ve barik”, ikinci ka'delerde de "Tahiyyat" ile beraber "ALLAH'ümme salli… ve barik…" ile "Rabbena Âtina…" duasını gizlice okurlar, imam evvelâ sağ tarafa, sonra da sol tarafa aşikare selâm verince, cemaat da bu şekilde birlikte gizlice selâm verirler. İmam aşikâre okuduğu Fatiha'nın sonunda gizlice "Amîn = kabul buyur Ey ALLAH'ım!" diyeceği gibi cemaat da yine gizlice "âmîn" derler. (Mehmet Talu)
İmama uyan kişi (muktedî) rükû, rükûdan doğrulma, secdeye varma ve secdeden kalkma gibi fiillerinde imama iştirak eder; bu fiilleri imamdan önce yapmaz, kıraat (Fatiha ve zammı süre) dışındaki iftitah ve intikal tekbirleri, rükû ve secde tesbihleri, son oturuşlardaki salatü selamları, Sübhaneke ve Tahiyyat dualarını tek başına kıldığı namazlarda okuduğu gibi okur. (İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, I, 316)
Hz. Peygamber (asm), kadınların mescide gelebileceklerini, ancak evdeki ibadetlerinin daha üstün olduğunu çeşitli vesilelerle dile getirmiş ve şöyle buyurmuştur: “Kadınların mescitlere gitmesine engel olmayın. Fakat evleri onlar için daha hayırlıdır.” (Müslim, Salât 134-137)
Teravih namazınızı evinizde kılmakta herhangi bir sakınca olmamakla birlikte bayanlar için daha efdaldir.
Allah’a emanet olunuz.


Selamün aleyküm teravih namazının 20 rekat olması ile ilgili delil var mıdır? Yoksa biz neden 20 rekat kılıyoruz?

Aleykumselam Değerli Kardeşimiz;

Teravih namazının yirmi rekat olarak kılınması Hz. Ömer'in sünnetidir

Müslümanlar o zaman camii'de cemaat halinde teravih namazı kılmazlardı. Ama herkes evinde kılmasına devam ediyordu. Bu durum Hazret-i Ömer'in Hilafetine kadar devam etti. Hz. Ömer (ra) dağınık olarak Teravih namazını eda eden Müslümanları bir araya getirerek onlara bu namazı kıldırttı.

Abdurrahman b. Abdülkari şöyle diyor:

Ramazan-ı şerifin bir gecesinde Ömer b. Hattab'la birlikte camiiye gittim. Cemaat düzensiz bir halde namaz kılardı. Kimi tek başına, kimi de birkaç kişi ile birlikte namaz kılardı. Bunun üzerine Ömer (ra) bunlara iyi okuyan bir kimseye uymalarını emretti. Sonra başka bir gecede kendisiyle birlikte çıktım. Cemaat, kendilerine tayin edilen imama uymuşlardı. Bunun üzerine Ömer (ra) buyurdular ki:

"Bu, iyi bir bidattır." (Buhari)

Peygamber (asm) yalnız sekiz rekat teravih namazı kılmıştır. Fazlasını da emretmemiştir. Ancak Hz. Ömer'in zamanında yirmi rekat kılınmış ve ondan sonra böyle devam etmiştir. Ömer'in yolu Peygamber'in yoludur. O Peygamber'in yoluna ters düşen bir şeyi bilerek yapmazdı. Peygamber (asm):

"Benim sünnetime ve benden sonra gelen Hulefa-i Raşidinin sünnetine yapışınız" buyurmuştur. Ancak bizim yirmi rekat kılmamız şart değildir.

(Günümüz Meselelerine Fetvalar)

Sonuç olarak; Teravih namazının yirmi rekat olarak kılınması Hz. Ömer'in sünnetidir. Ancak sadece yirmi rekat kılınacak diye bir durum söz konusu değildir. Yalnız iki rekat kılmak caiz olduğu gibi yirmi rekat da caizdir.  Yirmi rekat olmasının hikmeti hususunda bir rivayet günümüze kadar gelmemiştir. "Hulefa-i Raşidin sünnetine yapışınız" hadis-i şerifince teravih yirmi rekat olarak kılınmaktadır.

Allah'a emanet olunuz.